• 1403/01/06
  • - تعداد بازدید: 36
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
مراقبت واقعی از سلامت شنوایی و گوش را برای همه فراهم کنیم .

به مناسبت روز جهانی شنوایی ( 3 مارس مصادف با 13 اسفند 1402 )

هو السمیع

سازمان جهانی بهداشت در سال 2005 گزارشی را ارائه نمود که حدود 278 میلیون نفر در سراسر جهان با کم شنوایی ناتوان کننده ( کم شنوایی متوسط یا بیشتر در گوش بهتر ) به سر می برند . گزارشهای بعدی این سازمان ، نشان دهنده افزایش آمار کم شنوایی ناتوان کننده به میزان 360 میلیون نفر در سال 2013 و 466 میلیون نفر در سال 2018 در جهان بوده است که 34 میلیون نفر آنان را کودکان تشکیل می دهند و دو سوم آنان در کشورهای در حال توسعه زندگی می کنند .

در آخرین گزارش این نهاد بین المللی برآورد گردیده است که تا سال 2050 تعداد افراد مبتلا به کم شنوایی ناتوان کننده به قریب بر 900 میلیون نفر افزایش خواهد یافت .

لذا سازمان جهانی بهداشت روز سوم مارس مصادف با 13 اسفند ماه را به عنوان روز جهانی شنوایی با شعار " مراقبت واقعی از سلامت شنوایی و گوش را برای همه فراهم کنیم " نامگذاری کرده است.

در حال حاضر دلایل اصلی رشد بالای کم شنوایی در جهان طی این سالها افزایش جمعیت سالمندی ، افزایش عوامل خطر مانند ابتلا به عفونتهای گوش و سایر بیماریهای آسیب رسان به شنوایی نظیر سرخک ، سرخجه ، اوریون ، مننژیت ، زردی بالای نوزاد در هنگام تولد و عدم درمان آن ، استفاده بی رویه و سرخود از آنتی بیوتیکها و داروها ، قرار گرفتن در معرض صداهای شغلی بلند ، گسترش استفاده از وسایل صوتی شخصی مانند تلفن همراه و هندزفری به ویژه در میان نوجوانان و جوانان می باشد .

کم شنوایی بر بسیاری از شئونات زندگی افراد همچون ارتباط ، معاشرت ، یادگیری ، کار و لذت تاثیر مستقیم و غیر مستقیم می گذارد و پیامدهایی مانند انزوای اجتماعی ، احساس تنهایی ، افسردگی ، مشکلات اقتصادی و فقر خانواده ، افت تحصیلی و ... را به دنبال دارد و متاسفانه درک نادرست، عمیق و ریشه دار اجتماعی و نگرش های انگ کم شنوایی، عوامل کلیدی هستند که تلاش ها برای پیشگیری و رسیدگی به کم شنوایی را ناموفق می کنند.

خوشبختانه بیش از 50 درصد از انواع کم شنوایی و ناشنوایی قابل پیشگیری اولیه هستند . واکسیناسیون کودکان ، غربالگری شنوایی نوزادان و کودکان و تشخیص و درمان به هنگام ، ترویج زایمان طبیعی ، توجه به میزان زردی نوزاد و بررسی و درمان زردی بالا بنا بر تشخیص پزشک ، پیشگیری از مصرف مواد مخدر سنتتیک و روان گردان که دارای خطر ایجاد کم شنوایی هستند ، کنترل مواجهه با صداهای بلند در محیط های شغلی و تفریحی و افزایش آگاهی در مورد شیوه مراقبت از سلامت شنوایی و گوش و از همه مهمتر اصلاح نگرش نسبت به کم شنوایی و انگ ندانستن آن از جمله موارد کاهش بار بیماری محسوب می شوند .

از آنجا که شیوع کم شنوایی در جمعیت ایرانی حدود 3-1 مورد در هر هزار تولد زنده برآورد گردیده است " غربالگری شنوایی نوزادان بدو تولد تا قبل از یک ماهگی " اهمیت به سزایی در تشخیص زودهنگام و پیشگیری از کم شنوایی و پیامدهای آن دارد که متاسفانه گاهی والدین با تصور اینکه نوزادشان به صداهای محیطی همچون بسته شدن در و یا صحبتهای والدین واکنش نشان می دهند به اشتباه شنوایی نوزاد را مطلوب ارزیابی کرده و نیاز به غربالگری شنوایی نمی بینند در حالی که این تصور به دلایل متعدد اشتباه است ازجمله کم شنوایی در برخی فرکانسهای صوتی یا گاهی کم شنوایی یک طرفه ( تنها در یک گوش ) و به عبارتی کودک از کم شنوایی خفیف یا متوسط رنج می برد و نه ناشنوایی مطلق .

خوشبختانه مرکز بهداشت استهبان با همکاری قابل تقدیر اداره بهزیستی شهرستان از سال 1399 اقدام به راه اندازی مرکز غربالگری شنوایی نوزادان در مرکز سلامت مویدالاسلام واقع در خیابان شهید فقیهی نموده است و قابل ذکر است که در سال گذشته حدود 700 نوزاد در این مرکز ، غربالگری و 2 نوزاد مشکوک به کم شنوایی ، شناسایی و جهت اقدامات درمانی به متخصص ارجاع گردیده اند . لذا از کلیه همشهریان گرامی درخواست می گردد نسبت به شنوایی سنجی موالید نورسیده خود تا قبل از یک ماهگی نوزاد اهتمام جدی داشته باشند .

منبع : کتاب مراقبت های اولیه گوش و شنوایی منتشر شده توسط اداره سلامت گوش و پیشگیری از کم شنوایی و ناشنوایی / دفتر مدیریت بیماریهای غیرواگیر / وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی ، 1397

 

تهیه و تنظیم مقاله : احسان مهرانگیز کارشناس واحد پیشگیری و مراقبت از بیماریهای غیرواگیر مرکز بهداشت شهرستان استهبان

 

 

  • گروه خبری :
  • کد خبری : 98276
کلیدواژه